Styr på kørekortet

Jeg har virkelig oplevet mange episoder med elendige bilister på det seneste. Nogle mennesker burde simpelthen bare ikke have et kørekorthttp://byenskoereskoler.dk . Det virker jo ofte som om folk bare kan trække et kørekort i en automat på et hvert gadehjørne. Eller måske er det mig der er en utålmodig bilist?

En kort tur.

Men helt ærligt: Bare alene på en enkelt strækning som i øvrigt er under 3 kilometer lang, oplevede jeg for nyligt at holde bag en bil i et kryds, som ikke satte i gang da der blev grønt. Flere andre benyttede ikke deres blinklys, når de kørte ud af en rundkørsel og et par andre tilsvarende ved vognbaneskift. En bil kørte over for rødt lys og en kørte zig-zag mellem de øvrige biler for komme hurtigere frem, og lavede derved mange farlige eller usikre manøvrer undervejs på en ganske kort strækning. Derudover var der en hel stribe af biler som valgte at køre over et fodgængerfelt uden lysregulering, til trods for at en ældre dame var stået af sin cykel og tydeligt markerede at hun ønskede at krydse vejen. Der var som sædvanligt også nogle som tilsyneladende bare ikke kan styre en bil og gentagne gange smuttede lidt ind over de hvide striber på vejen.

Evaluerende tests.

Jeg mener ærligt talt at man burde tvinges til evaluerende teoriprøver og køreprøver for eksempel hvert femte år, for at beholde sit kørekort, når man er bilist. Ja det samme gælder naturligvis for folk med kørekort til andre køretøjer. Specielt lastbil chauffører og motorcyklister har jo, som alle ved, problemer med deres attitude og / eller opmærksomhed i trafikken, og de fleste bryder loven hver eneste dag, hvad enten det er forsætligt eller uforsætligt, men det er en anden historie. Motorcyklister kører jo nærmest konsekvent for stærkt. Det er altid en særdeles spændende oplevelse at holde i kø på en vej med flere spor, mens der som ud af det blå, kommer en motorcykel blæsende med høj fart op gennem rækkerne, med få centimeters afstand til bilerne på begge sider. Blandt lastbiler er der mange som desværre ved at de er de store tunge drenge på vejen. Derfor kører de ofte sjusket og hensynsløst. Langtidschaufførerne er som oftest de værste. En del af dem er til fare for sig selv og andre fordi de ikke overholder køre og hviletidsbestemmelserne. De kan til tider sidde og falde lidt i søvn bag rattet. Men selv dem, som overholder deres køre og hviletider, kan være til stor fare fordi de mister koncentrationen om færdslen efter de mange timer på farten. De bliver vant til at køre på rutinen og føler sig i mange tilfælde alt for sikre i deres bil. Deraf kommer mange højresvingsulykker. Det er nu ikke ment som om at det altid er deres skyld. Det typiske offer i en højresvingsulykke er jo desværre ofte de unge mødre på cykel, som tror at alle holder særligt øje med dem, og at de i øvrigt har førsteret på vejen. Til tider KAN lastbil chaufføren simpelthen ikke se dem, hvilket underligt nok ikke er trængt ind i hovederne på cyklisterne, til trods for at man mange gange hvert eneste år hører om disse ulykker, som ligner hinanden på en prik. Mon Groupon skaffer dig rabat på invalde remedier?

You may also like...

Skriv et svar